Wegwijs in de gezondheidszorg

Wanneer jij of een naaste ziek wordt, komt er veel op je af. Waar krijg je, naast de ziekte, mee te maken en hoe kan je je daar op voorbereiden.

De NLV is lid van de Patiëntenfederatie Nederland. Patiëntenfederatie Nederland zet zich in voor alle mensen die zorg nodig hebben, nu of in de toekomst en vertegenwoordigt ruim 200 patiëntenorganisaties.

Patiëntenfederatie Nederland maakt je wegwijs in de gezondheidszorg. Maak gebruik van praktische informatie, (keuze)hulpmiddelen en ervaringen van anderen.

Persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO)

PGO is de afkorting voor persoonlijke gezondheidsomgeving. Het is een app of website waarin je gratis een kopie kunt ophalen van je medische gegevens. Vaak kun je ook gezondheidsgegevens toevoegen die je zelf meet. Er zijn verschillende PGO’s om uit te kiezen. Nog niet alle zorgverleners zijn aangesloten, maar dat worden er steeds meer. Arthur Schellekens, directeur bestuurder Patiëntenfederatie Nederland: “Met een PGO hebben mensen straks al hun medische gegevens bij elkaar. Daarmee krijg je meer grip op je gezondheid en regie op je medische gegevens. Maar PGO’s zijn nog steeds volop in ontwikkeling en nog niet alles is mogelijk. Zo merken we dat de gebruiksvriendelijkheid als gevolg van onder andere de strenge veiligheidseisen nogal wat te wensen over laat. Voor een grote groep mensen is het best ingewikkeld om een PGO te gaan gebruiken en zij hebben daar hulp bij nodig. Het PGO informatiepunt helpt mensen op weg en is bij de Helpdesk Digitale Zorg in goede handen.”

(bron:patientenfederatie)

PGO-informatiepunt van start
Vanaf 1 november 2023 kunnen zorggebruikers en zorgverleners terecht bij het informatiepunt voor persoonlijke gezondheidsomgevingen. Dit PGO-informatiepunt wordt verzorgd door Helpdesk Digitale Zorg en is een samenwerking tussen Patiëntenfederatie Nederland en Stichting MedMij.
Steeds meer Nederlanders gebruiken een persoonlijke gezondheidsomgeving, een PGO. Maar er zijn mensen die hier begeleiding bij nodig hebben. Of die specifieke vragen hebben over PGO’s, de veiligheid ervan en het vinden van hun zorgverlener. En er zijn zorgverleners die graag antwoord willen op zorg specifieke vragen over PGO’s.
Iedereen kan terecht bij het PGO-informatiepunt dat per 1 november telefonisch, per mail en via chat bereikbaar is: 085 303 49 59 en ogp.[antispam].@helpdeskdigitalezorg.nl

(bron:patientenfederatie)

Voor meer informatie over PGO, kijk op de website van pgo.nl